idtv + Fundis

wie is de klant en wat was hun uitdaging?

Fundis is een netwerk van bedrijven met 4000 werknemers in de zorgsector voor kwetsbare ouderen en chronisch zieken.

Er is een tekort aan zorgverleners, terwijl er steeds meer ouderen en chronische zieken zijn die zorg nodig hebben. Innovatie is belangrijk om ook in de toekomst goede zorg te bieden, maar die verandering gaat niet vanzelf.

wat was de vraag aan idtv?

Fundis had hulp nodig bij deze problemen:
1) Er zijn steeds meer technische middelen die medewerkers en cliënten kunnen ondersteunen, maar voor veel medewerkers gaat deze ontwikkeling te snel – vaak zien zij de voordelen van technische innovaties niet.
2) Door de krapte op de arbeidsmarkt is het lastig om medewerkers vast te houden.

wat was de oplossing?

We begonnen bij de medewerkers zelf. We deden deskresearch en interviewden medewerkers uit alle lagen van het bedrijf. Daaruit kwam naar voren dat er bottom-up een cultuurveranderingstraject nodig was op het gebied van zorginnovatie.

Om samen met het personeel die verandering te maken, bedachten we de campagne ‘Zorg voor Morgen’. We maakten een community vóór en dóór zorgmedewerkers van Fundis. Op een online platform dachten we samen na over de toekomst van de zorg. Ook betrokken we de medewerkers bij het maken van content. Hierdoor kwamen zij op een laagdrempelige manier in contact met technische innovaties die dichtbij hun eigen werkzaamheden staan. Deze uitgekiende contentstrategie leidde naar een groot live event: het ‘Zorg voor Morgen’ festival. Want hoe kun je beter een toekomstbeeld schetsen dan door van elkaar te leren en samen te zorgen voor de ‘Zorg voor Morgen’?

wat zijn de resultaten?

45,8% van de medewerkers van Fundis is lid geworden van de community of wilde lid worden. Na twee maanden campagne voeren hadden we al 1250 nieuwe communityleden. De betrokkenheid binnen de community is hoog; 98,8% van de community is het er mee eens dat innoveren belangrijk is om ook in de toekomst goede zorg te kunnen bieden.

Op het festival ‘Zorg voor Morgen’ was bovendien 89,5% van de community aanwezig en 67% van het algehele personeelsbestand. Het festival werd door de bezoekers beoordeeld met een 8,2 en 74,9% gaf aan dat ze zich door het evenement meer betrokken voelen bij Fundis. 81,9% denkt over twee jaar nog werkzaam te zijn bij deze zorgorganisatie.