idtv + de Bijenkorf
wie is de klant en wat was hun uitdaging?
De Bijenkorf is een luxe warenhuisketen met zeven vestigingen in Nederland en drie webwinkels over de grens. Boven op de locatie in Amsterdam prijkt een torentje; een van de kamers daarin wordt ook wel Room on the Roof genoemd. Sinds 2015 nodigt de Bijenkorf lokale en internationale kunstenaars, schrijvers, musici, architecten en ontwerpers uit om in dat kamertje als artist in residence nieuw werk te maken en in de winkel te exposeren.
wat was de vraag aan idtv?
Samen met Room on the Roof kwam de reizende expositie IN DE MAAK tot stand; een tentoonstelling van witte proefstoffen – ook wel toiles genoemd – over het creatieve vakmanschap van makers en ontwerpers in de geschiedenis van de Bijenkorf. Tussen 9 maart en 6 juni 2021 reist de expositie langs de etalages van alle Bijenkorf-vestigingen in Nederland. Omdat een feestelijke opening op locatie door het coronavirus niet mogelijk was, zocht de Bijenkorf een creatieve oplossing om genodigden toch onderdeel te maken van het evenement.
wat was ons concept?
Op beeld komen verhalen tot leven. Daarom maakten wij een speciale video over de expositie waarin ontwerpen een glansrol spelen en achtergronden die normaal achter de schermen blijven, op de voorgrond treden. Dankzij dit unieke inkijkje zien we in de expositie geen jurk of sculptuur van een torso, maar een kooi van een bruid en een verbeelding van schoonheidsidealen in relatie tot mode.
Speciaal voor de opening van de expositie op 9 maart faciliteerden we bovendien drie digitale live-events vanuit de studio van de Bijenkorf: een exclusieve en multimediale preview op afstand voor medewerkers, members en pers. Zodat afstand – in tijd én plaats – even geen rol meer speelde.