Skip to main content

BankGiro Loterij

Uitdaging

De BankGiro Loterij is de cultuurloterij van Nederland. De loterij steunt culturele organisaties die werken aan cultuur en behoud van cultureel erfgoed, werft fondsen om hun activiteiten te ondersteunen en geeft bekendheid aan hun werk. De hulp van IDTV+ werd ingeroepen om de BankGiro Loterij en de betrokken culturele instellingen op een creatieve manier een podium en een breder publiek te geven. Samen wilde de BankGiro Loterij mensen op een laagdrempelige manier en vanuit hun eigen huiskamer kennis laten maken met kunst.

Oplossing

Met als achterliggende gedachte dat iedereen een mening heeft over kunst – of je er nu iets van af weet of niet – is de serie Cultuursnuivers geboren. In acht afleveringen brengen koppels een bezoekje aan acht verschillende musea met alle vrijheid hun ongezouten mening te geven over de werken die ze zien. Het gaat zowel om fervente kunstkenners als totale leken, die geen blad voor de mond nemen. Een conservator of directeur geeft vervolgens uitleg over de werken. Het resultaat? Soms pittig en vaak hilarisch commentaar. Een mooie afspiegeling van hoe mensen kunst ervaren en een ontspannen en vernieuwende manier om kunst naar mensen toe te brengen.

De serie is verspreid via het YouTube-kanaal ‘Beleef meer bij de VriendenLoterij’ (voorheen ‘#beleefmeer’) van de BankGiro Loterij.

Resultaat

Per aflevering gemiddeld 35k weergaven op YouTube en ontzettend veel enthousiaste reacties. De serie is via mediaplatformen als LINDA.nl en Koffietijd onder de aandacht gebracht bij een groot publiek.